Nimbus Group har inlett ett samarbete med de norska företagen Pascal Technologies AS och Evoy AS för att utveckla en ny elektrisk båt med lång räckvidd. Denna båt kommer att vara en kombination av en traditionell båt och en svävare, och det förväntas att den kommer att dra nytta av Pascal Technologies energieffektiva skrovteknologi, kallad surface effect ship.
Surface effect ship är en teknologi som använder en kombination av luft och vatten för att minska friktionen och därigenom minska energiförbrukningen. Genom att utnyttja denna teknologi tillsammans med en elektrisk utombordare från Evoy, förväntas båten kunna ha en betydligt längre räckvidd än traditionella elbåtar.
Nimbus Group, under sitt varumärke Alukin, är för närvarande i processen att konstruera och tillverka den första prototypen av denna konceptbåt. Om sex veckor förväntas prototypen vara klar för testkörning, vilket kommer att ge en första indikation på prestanda och effektivitet.
Tidigare tester av Pascal Technologies skrovteknologi har visat på energibesparingar på upp till 50 procent jämfört med traditionella båtar. Genom samarbetsavtalet med Pascal Technologies och Evoy strävar Nimbus Group efter att prova teknologier som kan bidra till minskad energiförbrukning och främja ett mer hållbart båtliv.
Mats Jacobsson, teknisk direktör för Nimbus Group, uttrycker att samarbetet syftar till att utforska teknologier som kan göra båtlivet mer hållbart genom att minska energiförbrukningen. Genom att kombinera innovativa lösningar från Pascal Technologies och Evoy hoppas man kunna driva fram en ny generation elbåtar med bättre prestanda och räckvidd.